Op verschillende strategische locaties zijn door Vattenfall openbare laadpalen geplaatst. 

De laadpalen zijn centraal in de wijk of het centrum geplaatst en bij voorkeur bij haakse parkeervakken. Zo bedient één laadpaal meerdere parkeervakken. De laadpalen uit de huidige concessie met Vattenfall zijn inmiddels allemaal geplaatst. In juni 2024 komt er een nieuwe aanbesteding voor een nieuwe meerjarige concessie met een partij die de komende jaren de laadpalen zal plaatsen. Totdat deze nieuwe partij bekend is plaatsen we geen laadpalen in de openbare ruimte. Individuele aanvragen van burgers voor openbare laadpalen worden nu niet gehonoreerd.

Dekkend netwerk laadpalen openbare ruimte

We streven ernaar om in 2035 een dekkend netwerk te realiseren waardoor een gebruiker van een elektrisch voertuig nooit meer dan ongeveer 200 meter hoeft te lopen voor een laadpaal. De dekkingsgraad en het aantal laadpalen in Simpelveld zal worden uitgebreid naar ongeveer 125 laadpalen. Dit sluit aan op de landelijke trend om een grotere dichtheid aan beschikbare laadpalen in de openbare ruimte te realiseren. 


De groep gebruikers van elektrische voertuigen wordt steeds groter. Vanwege de duurzaamheid en de milieumaatregelen gaat de overgang naar elektrisch rijden steeds sneller. Om aan de vraag te kunnen voldoen is het noodzakelijk om gefaseerd meer laadpalen te plaatsen.  

Laadvoorzieningen op privé grond

Op privé grond is het uiteraard wel mogelijk om een laadvoorziening te realiseren. Het realiseren van een oplaadpunt op eigen terrein is de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Er zijn geen gemeentelijk subsidieregelingen of financiële tegemoetkomingen beschikbaar voor het realiseren van een laadpaal op eigen terrein.


Het is niet toegestaan om laadkabels vanuit een woning over openbaar gebied (bijvoorbeeld het trottoir) naar een voertuig te laten lopen, ook niet als dit met een kabelgoot wordt gedaan. Hierop zullen we handhaven. Is er bij u in de omgeving (nog) geen laadpaal beschikbaar, dan moet u denken aan alternatieve opties. U kunt bijvoorbeeld afspraken maken met uw werkgever om uw voertuig daar op te laden.

Parkeren voor de deur

Waar u vroeger steevast voor uw eigen voordeur kon parkeren, geldt dat er tegenwoordig verwacht/geaccepteerd mag worden dat er 100 tot 200 meter gelopen kan/moet worden om uw voertuig te kunnen parkeren. Dit zijn effecten die horen bij de mobiliteitstransitie. De openbare parkeerplaatsen voor benzine/diesel voertuigen zullen dan ook gedeeld moeten worden met elektrische voertuigen. Voor de ene bewoner kan het, in deze fase, gunstig uitpakken en voor de ander juist niet. Uiteindelijk wordt het algemeen belang boven individueel belang gesteld.


Vragen?

Heeft u vragen, dan is er altijd de mogelijkheid om deze te stellen via info@simpelveld.nl.  Ook kunt u bellen met 045 5448383.